Bouwen rond de kerk als concept van stadsontwikkeling
Zondag 14 september
Sunday September 14

De glas-in-lood ramen van Albert Troost

Lezing
De glas-in-lood ramen van Albert Troost
Toelichting
Zaterdag 14 september
Explanation for
Saturday, September 14th
Toelichting
Zondag 15 september
Explanation for
Sunday, September 15th
Aanvangstijdstip: Deur open 10 uur; Toelichtingen 11.00 u. - 13.00 u. - 15.00u.
Locatie:
Location:
Malpertuisplein 60
Voertaal:
Language
Nederlands
Gids(en):
Guide:
In samenwerking met:
In cooperation with:
Maximaal deelnemers:
Maximum number of people

De glas-in-loodramen van de Onze-Lieve-Vrouw-van-Goede-Raadkerk (1964-1966) zijn het resultaat van een unieke samenwerking tussen architect Jean Huysmans (1913-1974) en de kunstenaar Albert Troost (1924-2010).

De ramen bieden een buitengewone kleurrijke belevenis van het verhaal van de Schepping zoals Albert Troost daar uiting aan heeft gegeven. Om met Ad Himmelreich te spreken gaat het hier om “De Nachtwacht van het glas-in-lood”.

Met 570m2 glas-in-lood is het een overweldigende ervaring. Helaas is de kerk voorlopig alleen deze zondag 14 september te bezichtigen. Drie kinderen van Albert Troost zullen toelichten hoe het werk destijds tot stand is gekomen.

Reserveringsplicht:
Reservation obligation
Yes
No
Ervaart u problemen bij het reserveren? Klik hier om ons een e-mail te sturen
Experiencing issues while booking? Click here to send us an email
Verhalen

Prachtige verhalen over de Bonbonnière

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla.

JEZUIETENKERK /STADSSCHOUWBURG

De voormalige stadsschouwburg, bekend als de Bonbonnière, is van oorsprong een door de Jezuïeten gebouwde kerk.

JEZUIETENKLOOSTER

In 1787 werd het oude Jezuïetenklooster Achter de Comedie bijna helemaal afgebroken bij de aanleg van de gelijknamige straat.

DE LATIJNSE SCHOOL

Maastricht heeft een grote traditie op het gebied van onderwijs. In de middeleeuwen telde de stad verschillende scholen die aan kapittels en kloosters waren verbonden, maar alleen de voormalige Latijnse stadsschool bleef bewaard in het pand Achter de Comedie 8.

KERK WORDT THEATER

In 1788 werd de voormalige Jezuïetenkerk verkocht en een jaar later verbouwd tot theater.

DE THEATERZAAL

In 1789 werd de voormalige Jezuïetenkerk verbouwd tot theater. Stadsarchitect Matthias Soiron kreeg de opdracht voor de verbouwing.

DE REDOUTE

Nadat de verdiepingsvloer in de voormalige kerk was aangelegd (1789) werd begonnen met de indeling en de inrichting van de parterre.

HET GRAND CAFE

Zoals de familie Nierstrasz een dynastie was in de Maastrichtse theaterwereld als directeur van de stadsschouwburg, zo was de familie Zeguers vanaf het begin van de negentiende eeuw verbonden aan het ‘coffijhuys’ of het ‘Café du Theatre’.

DE WITTE ZAAL Maastrichts theaterleven

De zogeheten ‘witte zaal’ werd in de late negentiende eeuw ingericht als foyer voor het bezoekerspubliek én voor artiesten, zolang er geen artiestenfoyer was.

HET BRANDSCHERM Prometheus in Maastricht

In 1982 kreeg de toen 35-jarige Maastrichtse kunstschilder Gèr Boosten de opdracht een beschildering te ontwerpen voor het stalen brandscherm dat kort tevoren was geplaatst in de stadsschouwburg Bonbonnière.

HET PLAFOND

Het plafond in de theaterzaal, zoals nu nog steeds te bewonderen, werd beschilderd in opdracht ven de gemeente door de bekende Limburgse kunstenaar Charles Eyck (1897-1983) in de late jaren 1950.

Hoofdsponsoren

Sponsoren