STATION MAASTRICHT
Zaterdag 14 september
Saturday, September 14th
Zondag 15 september
Sunday, September 15th
Aan het huidige Station Maastricht ging een viertal 'tijdelijke' stations vooraf, die allen een stuk noordelijker lagen dan het huidige station. Ze ontstonden bij de aanleg van nieuwe treinverbindingen: zoals Aken, Hasselt en Luik. De eerste stations lagen een eind buiten de stad, omdat Maastricht in 1853 nog een vestingstad was. Pas in 1907 werden de gemeentegrenzen aangepast en kwam het stationsemplacement in de gemeente Maastricht te liggen.
In 1913 werd het huidige station gebouwd naar een ontwerp van George van Heukelom, in opdracht van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. In het interieur is de invloed van Berlage duidelijk herkenbaar: met name in het massieve schoon metselwerk, de bogen van de gangpassages en de vestibule.
Eind 2021 is na een restauratie van ruim 2,5 jaar Station Maastricht in volle glorie hersteld, zo zijn oude elementen uit het monumentale pand teruggebracht. Oude elementen zoals wandschilderingen, de originele fontein en de authentieke Mosa vloer- en wandtegels zijn nu weer zichtbaar gemaakt.
Tijdens een rondgang door het stationsgebouw wordt o.a. stil gestaan bij de vormgeving en indeling van het gebouw, vroegere gebruik en bijzondere kenmerken en elementen.